شرح سادۀ دعای صحیفۀ سجادیه (1/1)

بسم الله الرحمن الرحیم

_ می خواهیم شروع کنیم بحث های صحیفه سجادیه را ، کتابِ بسیار عظیم و گرانسنگ ، کتابی بسیار ارزشمند که متأسفانه یا در خانه های من و شمایِ شیعه نیست یا اگر هست ، دارد خاک می خورد و بعید می دانم بیشتر از ده دعای آن را خوانده باشیم!

خیلی حیف هست که کتاب به این عظمت و بزرگی را رها کردیم ؛ فردا چطور می خواهیم جوابِ امام سجاد علیه السلام را بدهیم ، خدا عالِم است .....

_ وقتی حضرت سجاد بگوید تو این همه کتاب را در دنیا نشستی خواندی ، کتابِ منِ امام سجاد را نمی توانستی یک نگاه بیندازی ، وقتی بگوید این همه در دور هم نشینی هایتان حرف های متعدد زدید حرف از صحیفۀ سجادیه نمی توانستید بزنید ، نمی توانستید کتاب را به دیگران معرفی کنید ، می خواهیم چطور جوابِ حضرت را بدهیم؟

/ که خارجی ها دارند این کتاب را می خوانند اما منِ شیعۀ امامِ عصری این کتاب را رها کردم ، همانطور که نهج البلاغه را رها کردم ، همانطور که قرآن را رها کردم ، پس قطعاً زبورِ آل محمّد یا خواهرِ قرآن را هم که معروف به صحیفۀ سجادیه هست را رها می کنم .

/ ما باید این کتابِ "صحیفۀ سجادیه" را زنده کنیم ، وظیفۀ ما به عنوانِ یک شیعه این است که این کتاب را زنده کنیم .

_ نگویید امام سجاد علیه السلام فقط در خانه اش نشسته و عَبا گذاشته روی سرش و دعا کرده ! کی گفته که صحیفۀ سجادیه فقط دعاست ؟ امام مگر فقط باید دعا به مردم یاد بدهد ؟ امام هم باید کارِ سیاسیِ مردم را یاد بدهد هم کارِ دنیاییِ مردم را یاد بدهد ، هم کارِ اقتصادی و هم نظامی و هم اُخروی را یاد بدهد ؛ پس صحیفۀ سجادیه فقط یک دعا نیست ؛ اشتباه هست اگر ما صحیفه را فقط به عنوانِ یک کتابِ دعایی نگاه بکنیم ؛ اشتباهِ محض !

_ کتاب را بینِ مردم ترویج کنید ؛ این طرحِ نهضتِ سراسری که "همه صحیفه خوان بشویم" را ما راه انداختیم ؛ خدا شاهد هست نیّت همین است که همه صحیفه خوان بشویم ؛ چه فردی و چه اجتماعی ، چه گروهی فرقی نمی کند ، صحیفه را بیاور در زندگیت ! اگر توانستی یک عده را همراهِ خودت بکنی ، ماشاءالله ! آفرین که توانستی یک عده را همراهِ خودت کنی برای صحیفه خوانی ..... ؛ امام سجاد علیه السلام برکت می دهد .

/ ادامه دارد .....

( متنِ شرحِ دعایِ صحیفۀ سجادیه 1 ؛ سطحِ مقدماتی )

_ برگرفته شده از بیانات استاد احسان عبادی "استاد کشوری بنیاد مهدویت" ؛