شرح سادۀ دعای صحیفۀ سجادیه (1/2)

شرح سادۀ دعای صحیفۀ سجادیه (1/2)

_ توضیح راجع به کتابِ صحیفۀ سجادیه ؛
از بینِ تمامِ متونِ دعایی که از اهل بیت دستِ ما رسیده صحیفۀ سجادیه یک مقدار شناخته شده تر است ؛ 54 دعای کتابِ صحیفۀ سجادیه قطره ای از دریای نیایش های امام سجاد علیه السلام است ؛
این کتاب پس از قرآن نخستین و قدیمی ترین مجموعۀ شیعی است ، حتی قبل از نهج البلاغه صحیفۀ سجادیه بود ؛
از صحیفۀ سجادیه ، آن زمان دو نسخه (نسخۀ اصلی) وجود داشت ؛ یکی در اختیارِ امام باقر علیه السلام بود که بعد از ایشان به امام صادق علیه السلام رسید ؛
یکی در اختیارِ زید بن علی بود که در جریانِ مبارزه ای که با اُمَوی ها داشت آن نسخه را به فرزندش یحیی می دهد ؛ بعد یحیی برای اطمینانِ خاطر و اینکه مصون بماند صحیفه از دستبردِ اُموی ها ، آن را به متوکل بن هارون می دهد ؛
متوکل هم بعد از شهادتِ یحیی ، نسخه ای که از او در دست داشت را پیش امام صادق علیه السلام می برد و نسخه ها را مقابله می کند (یعنی بررسی کردن ، تطبیق دادن ، که این نسخه با آن نسخه چه فرقی دارد)؛ بعد می گوید امام صادق علیه السلام هفتاد و پنج دعا از صحیفه سجادیه را برای من گفت که من یازده تای آن را فراموش کردم شد شصت و چهار .
/ از آن شصت و چهار تا آن چیزی که امروز در دستِ ما هست پنجاه و چهارتایش مانده ؛ پس یعنی اصلِ صحیفه سجادیه هفتاد و پنج تا دعا بود که می گوید به خاطرِ کمیِ حافظه و فلان و فلان ... امروز پنجاه و چهارتا بیشتر دست من و شما نیست ؛ پس ما از بعضی از مفاهیمِ صحیفۀ سجادیه محروم شدیم.
_ در اینکه صحیفۀ سجادیه برای امام سجاد علیه السلام است هیج شکی نیست ، بحث های متواتر هست که هم متن و هم محتوای صحیفه مو لای درزش نمی رود که این کتاب صحیفۀ سجادیه یا زبور آل محمد یا إنجیل اهل بیت قطعاً برای امام سجاد علیه السلام است ؛ حالا ممکن است در برخی نسخه ها کلماتش با همدیگر فرق بکنند ، این ایرادی نیست! کلیت کار متواتر و کاملاً قابلِ قبول است .
_ تفاسیرِ متعددی بر این کتاب شده ؛ تفاسیرِ عربی مثل : حاشیة الصحیفة السجادیه ، سید محمد باقر بن محمد حسینی استرآبادی / تعلیقات علی الصحیفة السجادیه ، مولا محسن بن مرتضی فیض کاشانی ، و ... ؛ تفسیرهای فارسی هم نوشته شده که معروفترینِ آنها را آقای شیخ حسین انصاریان در پانزده جلد نوشته که خیلی عرفانی هم البته هست.
/ حالا ما آنها را در مباحثِ تکمیلی خواهیم گفت ؛ در مبحثِ مقدماتی اصلاً بنا نداریم صحیفۀ سجادیه را سنگین بگوییم فقط در حدِ یک مقدار بالاتر از ترجمه تا این کتابِ بزرگ و عالی برای مردم شناخته بشود.

/ادامه دارد .....

( متنِ شرحِ دعایِ صحیفۀ سجادیه 1 ؛ سطحِ مقدماتی )

_ برگرفته شده از بیانات استاد احسان عبادی "استاد کشوری بنیاد مهدویت" ؛